Als je wil weten wat deze module inhoud ga je naar MVI > Opleiding > Profielmodule 2: 2D3D.
Daar vind je de inhoud, wat je moet kennen (begrippen 2D3D), wat je moet kunnen, de planning en hoe je cijfer wordt bepaald.
Verder leer je werken met Photoshop, Illustrator, InDesign en SketchUp.
LessonUp bij de lessen van de Uitgeversgroep
Aanmelden bij LessonUp klas MVI 3 eventueel nog de klas code: syyko. Gebruik je school e-mail.
H1 Media LessonUp les-code 509 905
H2 Media producten. LessonUp les code 068 211
Introductie: in dit hoofdstuk over ontwerpen beginnen we met Beeldelementen, ons boek heeft het over beeldaspecten.
Leerdoelen
Je herkent de volgende composities: centrale-, symmetrische-, driehoeks-, geometrische-, overall-, asymmetrische- en de diagonale compositie
Werkwijze
Bekijk de video.
Verdieping: bekijk de video's over de overige Design elementen
Beeldelementen zijn de onderdelen op een vlak.
Voorbeelden van beeldelementen:
lijnen, vlakken en punten
kleur en structuur
ruimte
licht en schaduw, contrast
De compositie zegt iets over hoe de beeldelementen op papier zijn gezet, denk aan de volgende composities:
centrale compositie
symmetrische- en a-symmetrische compositie
driehoekscompositie
geometrische compositie
overall compositie
diagonale compositie
Zie ook het keuzevak Fotografie onderdeel Compositie
Leerdoelen
Je kent de RYB kleuren en de twee kleurprofielen RGB en CMYK.
Je weet wanneer dat je RGB gebruik voor beeldschermen en CMYK voor printen.
Je kan analoge-, complementaire- en driehoeks/drietal kleurencombinaties maken.
Je weet wat warme en koude kleuren zijn en je kent de betekenissen van de verschillende kleuren.
Werkwijze
Bekijk de 2 introductiefilmpjes over kleur.
Lees de tekst en bekijk de filmpjes over RYB, RGB en CMYK kleurprofielen en bekijk deze presentatie nog eens.
Bekijk de voorbeelden van kleurencombinaties en experimenteer met het online Adobe Kleurenwiel.
RYB: Kleurindeling volgens de oude schilders.
RGB: Rood groen blauw, de kleurmodus van documenten voor op een beeldscherm.
CMYK: Cyaan, magenta, geel en zwart. De kleurmodus voor documenten die gedrukt of geprint worden.
Kleur mengen in de 19e eeuw
Vergelijk CMYK en RGB
Maak groepjes van twee
Klik hier op CMYK Kleuren en maak schermafdrukken van:
Helm Blauw, Shirt Geel, Broek Blauw, Schoenen Zwart
Helm Rood, Shirt Magenta, Broek Blauw, Schoenen Wit
Klik op Advanced en maak schermafdrukken:
Helm: Olijfolie groen, Shirt Oranje, Broek Donder Paars, Schoenen Licht grijs.
Maak zelf een mooie kleding samenstelling.
Maak groepjes van twee
Klik hier op RGB kleuren en maak schermafdrukken van:
Maak eerst de kleuren: Magenta, Geel en Cyaan. Daarna maak je Oranje.
Klik rechtsonder op de kleurencirkel, en maak hem na.
Klik rechtsonder op de foto van de zonnebloem, en verander de kleuren.
1 Wat kan je nu vertellen over de volgende afbeeldingen:
2 Bedenk uit je hoofd hoe je de volgende kleuren maakt:
RGB: geel, magenta, cyaan, wit
CMYK: blauw, rood, groen, zwart (key)
Analoge kleurcombinaties
Complementaire kleurcombinaties
Drietal kleurcombinaties
Leerdoelen
je kent de verschillen tussen serif en sans serif lettertypen, dus tussen schreef- en schreefloze lettertypen
je weet het verschil tussen de regelafstand en interlinie
Werkwijze
Bekijk het filmpje: The History of Typography.
(zie letterfontein)
Linkslijnende tekst
Links en rechts uitvullen, ook wel bloktekst
Rechtslijnende tekst
Bekijk ook de video over Helvetica.
Evolutie van het alfabet over 3800 jaar door Matt Baker (beetje saaie video?)
Zoek je favoriete font op I love typography
Zie Logo File Formats Guide van Just Creative, en de bijbehorende samenvatting (cheat sheet)
Leerdoelen
Je weet dat afloop gebruikt wordt om witranden bij het uitsnijden te voorkomen.
Je kent de begrippen spread en stramien en je kan een stramien toepassen.
Je weet hoe je de snijtekens in Illustrator en in InDesign aangeeft zodat de drukker weet waar hij het papier moet snijden.
Werkwijze
Stap 1: Bekijk onderstaande uitleg van afloop en drukkersmarkeringen.
Stap 2: Bekijk de filmpjes over spreads, stramienen en het printen van een boekje
Stap1: Bekijk de uitleg van de CD Perserij.nl over afloop of bleed. Bedenk waarom jij afloop zou willen.
Bekijk bovenstaande voorbeeld:
Hoe groot is hier de afloop/bleed?
Wat zou jij de ontwerper adviseren?
Zie ook de blog van PimPrint
Stap 1: Bekijk deze video om meer te leren over speads en stramienen.
Stap 2: Bekijk deze video zodat je weet hoe je een boekje moet printen.
Leerdoelen
mp3, mp4, mov, gif, png, jpg, jpeg, bmp, ai, pdf, etc.
Werkwijze
Leerdoelen
Je kent de soorten volgende vouwen: enkele vouw, wikkelvouw, zig-zag vouw, luikvouw.
Je kan rillen en ritsen en snijden
Werkwijze
Zie vouwwijzen voor folders op het blog van Peter Print.
Snel naar de juiste vouw in de video:
Wat kan je over de onderstaande vouwen vertellen:
Snijden, rillen en ritsen.
Snel naar de juiste plek in de video
het afbreekmes
rillen (indrukken met puntig voorwerp)
ritsen (licht insnijden van dikker karton)
Een huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf of merk. Het gaat om hoe een bedrijf zichzelf naar buiten toe presenteert, en het zorgt voor herkenbaarheid en professionaliteit.
Een goed ontworpen huisstijl maakt een bedrijf herkenbaar en zorgt ervoor dat het opvalt tussen concurrenten.
Je kunt het vergelijken met een persoonlijke stijl: net zoals je je kleding, kapsel, en accessoires kiest om jezelf uit te drukken, doet een bedrijf dat ook, maar dan met een huisstijl. Een ontwerper helpt het bedrijf deze ‘kleding’ te kiezen zodat ze goed voor de dag komen en anderen hen makkelijk herkennen.
Een huisstijl bevat de volgende onderdelen:
Logo-ontwerp
Het logo is het centrale element van de huisstijl. Ontwerpers creëren een logo dat de essentie van het bedrijf weergeeft. Dit kan een beeldmerk, tekstlogo of een combinatie van beide zijn.
Voorbeeld: Denk aan het Nike-swoosh logo, dat wereldwijd meteen herkend wordt.
Typografie
De ontwerper kiest lettertypen die passen bij het imago van het bedrijf. Deze lettertypes worden consistent gebruikt op alle communicatie-uitingen zoals websites, brochures en visitekaartjes.
Voorbeeld: Een hippe startup kan kiezen voor een strak en modern lettertype, terwijl een advocatenkantoor iets klassiekers gebruikt.
Kleurenpalet
De ontwerper bepaalt een set kleuren die de uitstraling van het bedrijf versterkt. Deze kleuren worden in alle ontwerpen gebruikt om visuele eenheid te creëren.
Voorbeeld: KPN gebruikt groen en blauw, wat verwijst naar technologie en betrouwbaarheid.Vormgeving en beeldgebruik:
Ontwerpers bepalen ook hoe vormen, patronen en afbeeldingen worden gebruikt in communicatiemiddelen. Dit zorgt ervoor dat de stijl van het bedrijf consistent is, ongeacht waar de visuals worden ingezet.
Voorbeeld: Apple gebruikt minimalistische vormen en strakke beelden in al hun communicatie.
Toepassing op diverse media:
De huisstijl moet bruikbaar zijn op verschillende platforms en materialen: van websites en social media tot fysieke producten zoals verpakkingen, t-shirts, en visitekaartjes.
Voorbeeld: Coca-Cola heeft een consistente huisstijl op zowel blikjes frisdrank als op grote reclameborden.
Voorbeelden
Netflix online media kit
Bolt: online media kit
Iceland soda on Behance, website Iceland soda
Coca cola on Behance, website CocaCola