Keuzevak - 3D
3D vormgeving en -realisatie, inclusief ThinkerCad
3D vormgeving en -realisatie, inclusief ThinkerCad
verpakkingen maken | sleutelhanger & 3D printen | papier & karton: 3D kubus | Illustrator & 3D lasersnijden | makerslab ede | eindopdracht 3D ontwerp en productie
Leerdoelen
Vertrouwd raken met schaar, stanley mes, lijm, etc
Je kan nauwkeurig werken.
Werkwijze
Kies een product
Kies een template van een verpakking
Voer je ontwerp uit op de computer
Print je ontwerp
Zet de verpakking in elkaar
Test op je verpakking goed werkt en of alle tekst leesbaar is (en in de goede richting staat)
Ieder product wat je in de winkel koopt, zit in een verpakking. Die zorgt ervoor dat je meteen weet wat er in zit. Ook zorgt de verpakking voor een bepaalde uitstraling. Bedrijven betalen ontwerpers om ervoor te zorgen dat hun product opvalt in de winkel (let daar maar eens op).
In deze opdracht ga jij een verpakking ontwerpen voor een zelf gekozen product.
Productie eisen:
Doosje van stevig papier, moet uit één A4 gesneden kunnen worden.
Alles is super netjes gesneden, gevouwen en geplakt.
De verpakking is ingekleurd (bv met Illustrator)
Op de verpakking staat je naam.
GTL en Illustrator.
Wat is Adobe Illustrator?
Bekijk dit eerst.
Maak deze box en
kleur hem van te voren in.
Aangepast .ai document en mét symbolen
Let op de afmetingen vóór je gaat afdrukken.
Maak dit zakje en
geef het een goed ontwerp met eigen logo
Aangepast .ai document 30x70x100mm
(zie ook YouTube)
Voorbeelden van verpakkingen:
Templates van verpakkingen:
Engineering met Origami
Leerdoelen
Kennismaken met TinkerCad.
Genereren van een STL bestand voor de 3D printer.
Kennismaking met 3D printen.
Werkwijze
Ga naar de website Digitale Vaardig > DigiTaal > 3D ontwerpen en printen.
Bekijk Stap 1A en 1B
Maak de Opdrachten 1a en 1b, 1c en 2
Sluit af met Stap 3
Deze Skill bestaat uit 2 opdrachten die je vindt onder het hoofdstuk 3D ontwerpen en printen van de website Digitaal Vaardig.
Bij opdracht 1 (1a, 1b en 1c) leer je werken met TinkerCad. Je maakt en print je een eenvoudig 3D huisje. In opdracht 2 maak je een sleutelhanger met je naam.
Als je klaar bent, of als je de opdracht al eerder gemaakt hebt dan ga je kijken wat je voor jezelf kan ontwerpen en printen. Ga daarvoor naar Stap 3 'Ontwerp en print je eigen ontwerp'.
Leerdoelen
Vertrouwd raken met schaar, stanley mes, lijm, etc
Je kan nauwkeurig werken.
Je weet dat je met karton prima prototypes kan maken.
Werkwijze
Onderzoek hoe je een kubus kan maken van (golf-) karton
Let op: je moet natuurlijk aan alle productie eisen kan voldoen.
Maak van karton een kubus van 5 x 5 x 5cm.
Maak er een dak op zodat het een huisje wordt.
Bij skill 1 hebben we gewerkt met papier, nu gaan we wat ervaring opdoen met karton.
Warren King stond in juli 2020 op een expositie in het CODA museum in Apeldoorn.
Warren King: Best Father Ever ====>>>
de Card Rabbet Tool, prototyping and 3D printing. zie ook Instructables
Zie ook Jude's Design Modelling Tips
Erik Strebel: Industial Design
Leerdoelen
Kennismaken met het MakersLab
Rondleiding door het Technova College
Werkwijze
We reizen met de trein van Presikhaaf naar Ede
Daar bezoeken we het MakersLab en het Technova College
We reizen met de trein terug naar Arnhem Presikhaaf.
Op woensdag 11 december gaan we naar het MakersLab om meer te weten te komen over 3D. We worden daar om 9:45 verwacht.
Het MakersLab zit in het Technova College, Bovenbuurtweg 7, Ede. We krijgen daar - waarschijnlijk - ook een rondleiding over enkele afdelingen die interessant zijn voor ons als MVI.
11 December verzamelen we om 8:30 in lokaal 47. We vormen groepjes van 4 personen, dit blijft je groep voor de hele dag. Om 8:40 wandelen we gezamenlijk naar het treinstation Arnhem Presikhaaf. De docenten hebben de treinkaartjes.
In Ede lopen we van station Ede-Wageningen naar het MakersLab. Dat is 16 minuten wandelen. Hier vind je de route.
Leerdoelen
Je kan een ontwerp in Adobe Illustrator maken.
Je kan werken met snijlijnen en graveerlijnen.
Werkwijze
In Adobe Illustrator maak je een ontwerp.
Je bereidt het voor op uitsnijden met de lasersnijder.
Maak een sleutelhanger met je naam:
Ontwerp in Adobe Illustrator, lees van het Snijlab de Tutorial en de Tekenregels; letters gaan niet zomaar goed! Gebruik 3 lagen met de juiste naam en de juiste kleur:
Laag 1 heet Vlakgraveren (Fill) en gebruik de kleur Magenta (rgb 255, 0, 255)
Laag 2 heet Lijngraveren (Fill & Line) en gebruik de kleur: Rood (rgb 255,0,0)
Laag 3 heet Snijden (Line), en gebruik hier de kleur Blauw (rgb 0, 0, 255)
Afmetingen: zie rechts.
Importeer je bestand naar de software bij de Lasercutter. Dit is Laserworks (vrotech) of LightBurn.
Controleer per laag of de instelling juist is geïmporteerd. Waarbij in LightBurn:
Vlakgraveren is Fill: speed 100 en power 20 of 30
Lijngraveren is Fill+Line waarbij:
Fill speed is 100 en power is 20
Line speed is 10 power is 80
Snijden is Line: speed 10 en power 90
Download het snijbestand naar de Lasersnijder
File: zoek het bestand met de groene File knop en klik op de Enter knop
Origin: Stel het startpunt van de snijkop in met de X- en de Y knop. Druk daarna op de Origin knop.
Let op: het startpunt wordt aangegeven als een groen vierkant(je) bij je tekening.
Frame: Check of het resultaat op de goede plek wordt uitgesneden met de Frame knop, en pas zonodig de Origin aan.
Start: Sluit de klep en druk op de gele Start/stop knop om de lasersnijder te starten.
Bekijk de 10 projecten rechts en maak je eigen ontwerp.
Als je geen ideeën hebt vind hier wat voorbeelden:
TortecLaser | GlowForge | LaserTemplates | BoxesPy | MakeABox.io | 3Axis.co | All3D Top10Sites|
En bekijk de templates in design tool Cuttle, zoals dit een Fotolijstje. Zie ook de andere YouTube video's.
Leerdoelen
Werkwijze
We hebben deze lasersnijder: de BRM 90130 van 100 Watt
Voor de docent en de enthousiaste leerling:
Leerdoelen
Je kan een ontwerp in Adobe Illustrator maken
Je kan werken met snijlijnen en graveerlijnen.
Werkwijze
In Adobe Illustrator ontwerpt je een onderzetter voor kopjes en glazen voor bij je thuis.
In deze opdracht maak je een dier of een stoel. Je object moet drie dimensionaal zijn. Je gaat onderzoek doen naar het werken met papier of filament. En vanuit een 2D tekening ga je een 3D object maken. Alle stappen die je doorloopt leg je vast in een document.
Een sjabloon voor het document vind je in Teams. Daar lever je je einddocument ook weer in.
Succes!
Het is een eigen ontwerp (dus niet overgetrokken/gekopieerd/etc.).
Je hebt alleen papier, karton of filament gebruikt. Maak alle verbindingen zónder lijm of tape, bekijk eventueel nog even Opdracht 1.
Je ontwerp komt duidelijk voort uit het voorliggende onderzoek, maak foto's van de schetsen en modellen.
Je ontwerp moet zelfstandig kunnen staan.
Je voert de onderstaande zes stappen uit. En voor elke stap voeg je een hoofdstuk toe aan je Projectdocument. Je Projectdocument bevat dus minimaal zes hoofdstukken. Je vind je Projectdocument in Teams.
In ieder hoofdstuk maak je duidelijk hoe je de onderstaande opdrachten hebt uitgevoerd. Lever een pdf in met de volgende inhoud:
Hfd 1, Idee-ontwikkeling: Bekijk en verzamel voorbeelden van 3D-dieren van papier en bedenk een dier dat jij wil maken.
Hfd 2, Ontwerp: Schets hoe jou dier eruit ziet (houding)
Hfd 3, Modellen: Maak een of meer testmodellen (mock-ups), plaats foto's van je modellen in je verslag.
Hfd 4, Productie: Maak je eindproduct van karton, papier of met de 3d printer.
Hfd 5, Promotie: Maak een foto van jouw dier voor een passende achtergrond
Hfd 6, Evaluatie: Evalueer en bedenk wat nog beter kan
De pdf bevat dus de volgende onderdelen: 1. foto's van inspiratie, 2. foto van schets, 3. foto van testmodel/mock-up, 4. foto van dier, 5. foto van dier voor passende achtergrond, 6. evaluatie. De naam van je document is 3D dier_[voornaam].pdf
TIP: Lukt het 3D printen niet? Twee opties:
geef je model vorm met Adobe Dimensions (zie rechts).
Zoek zelf uit welk bestandstype je in TinkerCad moet exporteren om het in Dimensions in te kunnen lezen.
maak je model van karton
TIP2: gebruik deze link voor TinkerCad
401 Deel 1 (10 pt): Een 3D concept voor een opdrachtgever ontwikkelen.
Hfd 1 (5pt): Er is onderzoek gedaan naar driedimensionaal werken met papier of 3D printer en inspiratie verzameld (hfd 1)
Hfd 2 (5pt): Er is een schets gemaakt en deze is duidelijk en een eigen tekening (hfd 2)
401 Deel 2 (10 pt): Een 3D product passend bij de opdracht vormgeven en maken.
Hfd 3 (3pt): Er zijn modellen gemaakt als test voor het uiteindelijke ontwerp (hfd 3)
Hfd 4 (1pt): Het object kan zelfstandig staan (hfd 4)
Hfd 4 (3pt): Het object is origineel in vorm, techniek en uitvoering (hfd 4)
Hfd 4 (3pt): Er is zorgvuldig gewerkt (hfd 4)
401 Deel 3 (7 pt): Het 3D product presenteren en promoten.
Hfd 5 (3pt): De foto is scherp en de achtergrond is goed gekozen en past bij het dier (hfd 5)
Hfd 6 (4pt): Er is een serieuze en doordachte evaluatie gemaakt van het proces (hfd 6).
Organisatie (3pt):
Org1 (1pt): En verslag is op de juiste manier ingeleverd. Dus bij de opdracht in Teams.
Org2 (2pt): Het verslag is zonder herkansingen gemaakt.
Eindcijfer: Alle punten worden opgeteld en dan door drie gedeeld.
Maak dan het schoolgebouw na in SketchUp met afmetingen die zoveel mogelijk kloppen. Zie bij 2D3D Opdracht 4 klas 4
Als je dat absuluut niet wil dan mag je een van de volgende dingen doen, maar vertel je docent wat je gaat doen (dus gamen is géén optie):
Ga je kennis verdiepen met:
de Master Skill 3D printen (zie hieronder), of
de Master Skill Laser snijden (zie hieronder).
Daarna ga je zelf iets maken met de kennis die je net hebt geleerd. Laat even weten wat het gaat worden.
Verdiep je in de onderwerpen die je interessant vindt, kijk hiervoor bijvoorbeeld bij de extra links op de 3D pagina van MVI.
Met deze kennis ga je zelf een 3D product ontwerpen (dus niet downloaden) en printen. Overleg van te voren even met je docent over wat je gaat doen.
Voorstellen voor als je niks kan bedenken:
dan kan je altijd een dit SketchUp model van de school optimaliseren,
in SketchUp een model van de school maken wat geprint kan worden.
een model voor een haak ontwerpen waarmee we kabels kunnen ophangen.
Maak iets moois, succes!