Wat moet je kunnen
zie 'P/MVI/3.2 devices instellen, verbinden en programmeren' onder Opleiding > Profielmodule 3 ICT
Vergeet werken met flowcharts niet....
Welke begrippen moet je kennen
Computertalen zoals: HTML/CSS, Python, Scratch
Begrippen zoals: machine code, assembler, emulator, compileren
En bekijk ook álle ICT begrippen
Leerdoelen
Je weet wat programmeren is en waarom programmeren belangrijk is.
Werkwijze
Bekijk de filmpjes en bespreek ze in de klas.
Leerdoelen
Je weet de basis van hoe een PC werkt
Je kent de begrippen Input, CPU en Output.
Werkwijze
Bekijk de filmpjes en bespreek ze in de klas.
Je hoort van je docent welke filmpjes je gaat bekijken.
Wat doen computers
Geheugen, CPU, Input en output.
Hardware en software
Als je de engelse uitleg hierboven te ingewikkeld vind, kan je ook de uitleg hieronder bekijken.
Wil je graag programmeren? Kijk hier voor verschillende online cursussen op onze website.
Wat heb je liever als je een SSD koopt van 1 TB? Vouw deze tekst uit en lees hieronder hoe het in elkaar zit.
Allereerst: Je hebt hierboven geleerd dat 8 bits samen 1 byte genoemd worden. b staat voor bit en B staat voor Byte. dus 8b = 1B
In het decimale talstelsel (base 10 - tien vingers) is alles een macht van 10. Dus 10^1= 10, 10^2=100, 10^3=1.000.
We gebruiken hier het voorvoegsel kilo om 1.000 (10^3) aan te geven, Mega om 1.000.000 (10^6) aan te geven en Gigavoor 1.000.000.000 (10^9). Deze voorvoegsels zijn vastgelegd als standaard door het SI (System International)
1 GB = 1.000 MB = 1.000.000 kB = 1.000.000.000 B of
1 GB = 1x10^3 Mb = 1 x 1^6 kB = 1 x 1^9 B
In het binaire talstelsel (base 2 - je weet: 1 of 0) is alles is een macht van 2. Dus 2^0=1, 2^1 = 2, 2^2=4 , 2^3=8, 2^4=16, 2^5=32 ... (64, 128, 265, 512) en 2^10=1.024. En omdat 1.024 bijna gelijk aan 1.000 is hebben ze vroeger bedacht dat ze voor de binaire 2^10 ook best de eenheid kilo konden gebruiken. En een binaire Mega gebruikte ze toch nauwelijks, dus waar zou je je zorgen om maken. Maar inmiddels is de Terra heel gewoon, en als je dan vergeet dat de kilo gelijk is aan 1.024 ipv aan 1.000 dan kan de fout toch wel groot worden.
Bij binaire eenheden moet je dus heel duidelijk afspreken hoe groot je kilo is: 1.000 of 1.024! Dat gebeurt niet dus ontstaat er verwarring.
Om verwarring te voorkomen heeft een standaardisatie instituut (IEC) ooit bedacht om bij de binaire eenheden de laatste twee letters van de standaard (SI) voorvoegsels (kilo, mega en giga) te vervangen voor bi. Dus kilo wordt Kibi, Mega wordt Mebi, Giga wordt Gibi, enz. Naast de standaard voorvoegsels hebben we nu dus ook de binaire voorvoegsels.
Afkortingen voor standaard voorvoegsels zijn: k (kilo), M (Mega), G (Giga) en T (Terra).
Afkortingen voor binaire voorvoegsels zijn Ki (Kibi), Mi (Mebi), Gi (Gibi) en Ti (Tebi).
Bij de binaire eenheid Byte - afgekort B - krijg je dan bijvoorbeeld:
1 KiB = 1.024 B
1 MiB = 1.024 KiB
1 GiB = 1.024 MeB
Dus even een vergelijk: wat is het verschil tussen 1 GB en 1 GiB?
1 GB = 1.000 MB = 1.000.000 kB = 1.000.000.000 B
1 GeB = 1.024 MeB = 1.024 x 1.024 KiB = 1.024 x 1.024 x 1.024 Byte = 1.073.741.824 Byte.
Dat is dus ruim 73 MB - of 70MiB - meer.
Wat heb je liever dat er op je SD staat; GB of GeB?
Voorbeeld:
Iemand download 0,7 GB. De downloadsnelheid is 25Mb/sec. Hoe lang gaat dit duren?
Ik wil reken met 1 KiB = 1.024 B. Dus ik moet eigenlijk opschrijven:
Iemand download 0,7 GiB. De downloadsnelheid is 25 Mb/sec. Hoe lang gaat dit duren?
Antwoord:
0,7 GiB * 1.024 = 716,8 MB (MegaByte) = 716,8 * 8bit = 5.734,40 Mbit (Megabit).
Als je nu 5.734.40 Mbit deelt door 25Mb/sec, dan weet je dat het dus 229 seconden gaat duren. Of te wel 3 minuten en 49 sec.
Leerdoelen
Je kent de volgende begrippen NOT, AND, OR en XOR
Werkwijze
Skill 3 is nog in ontwikkeling
Leerdoelen
Je kent de volgende begrippen in Scratch: sprite, loop, beslissing, variabele
Je kan het volgende in Scratch:
sprites maken en animeren, geluiden toevoegen.
Werkwijze
Iedereen begint de Introductie dan doe je De basis van Scratch, lees daar wat je moet doen.
Ben je BB en heb je De basis... afgerond of ben je KB en TL, ga dan verder met Meer Scratch.
Ben je KB en heb je Meer Scratch afgerond of ben je TL dan maak je ook Nog meer Scratch.
Scratch is een online omgeving om de basis van programmeren te leren. Bekijk het filmpje hieronder.
Klik op Scratch en start met Aan de slag of Getting started
Als je de engelstalige versie hebt dan klik je op Settings (tandwieltje) en kies Nederlands
Doorloop de volgende stappen:
Maak twee accounts aan en schrijf je gebruikersnaam en wachtwoord op (!):
een account voor Scratch (of vraag je docent of je je kan aanmelden bij onze Scratch Klas, daarna kan je hier inloggen) en
en voor Skill 5: een account voor de Raspberry Pi Projecten
Daarna maak je de opdrachten hieronder, je begint bij 1 Ruimte, dan 2 Bus enz.
TIP: Klik de wereldbol om te controleren of de taal op Nederlands staat, zie afbeelding rechts, of
klik je op Settings (tandwieltje) en kies Nederlands
Wat wordt er in de verschillende opdrachten behandeld
1-1 Ruimte: Sprite, uiterlijk, geluid en praat
1-2 Bus: Groene vlag en timer, herhaal en wacht, verplaats, grootte, kleur en effect, verschijn en verdwijn, ga naar laag
1-3 Bug: Achtergrond en teken editor, klik op Sprite, klok,
1-4 Ogen: Meedraaiende ogen maken
1-5 Verassing: Project decompositie, tekst naar spraak
Heb je opdracht 1-3 Bug klaar?
Start dan Flipgrid en maak een filmpje via schermopnamen van de opdrachten 1-1, 1-2 en 1-3.
Heb je opdracht 1-6 Boek klaar? Doe daarna het zelfde met 1-4, 1-5 en 1-6.
Wij gebruiken nu nog twee toepassingen van programmeren met blokken: Scratch en Microsoft MakeCode. Beiden zijn gebaseerd op Google's Blockly, en beiden hebben ze hun eigen toepassingen.
micro:bit
Adruino
Lego Mindstorms EV3 extentions
En ook op de Raspberry Pi een release van Scratch met GPIO en Sense HAT
Microsoft MakeCode uitbreidingen
micro:bit, zie ook Digitale Vaardigheden
Lego Mindstorms EV3, zie ook Digitale Vaardigheden
Minecraft, etc
Google Blockly cursus via Google of Computer Science Fundamental Tutorial via code.org
Naslag voor de docent: ScratchEd, Harvard, Basic Game, Creative Computing Curriculum, RedWare LessonPlan, A Flowchart for Learning Kits to Code, Scratch Create Computing Curriculum Guide
Productie-eisen:
Je het verschillende sprites gemaakt met een of meer van de volgende animaties:
veranderen van: kleur, grootte en uiterlijk (zie golven)
draaien, springen en dansen.
animatie over het hele scherm (zie overal springen)
Geluid: er wordt gebruik gemaakt van geluiden, achtergrondmuziek en een beat.
Je hebt minimaal één geanimeerde sprite zelf getekend
Je hebt minimaal twee achtergronden aan sprites toegevoegd
Er zijn twee sprites die 'die met elkaar praten (iets zeggen)'.
Alternatieve werkwijze: Download de instructie kaarten (alternatief)
Leerdoelen
Je kent de volgende begrippen in Scratch: sprite, loop, ...
Je kan het volgende in Scratch: sprites maken en animeren, geluiden toevoegen.
Werkwijze
Gebruiksklaarmaken van de RPi incl het toevoegen van Scratch.
Zorg dat je een breadboard, leds en weerstanden van je docent hebt gekregen.
Maak de rode en de paarse opdracht hieronder.
Je begint met de Raspberry Pi gebruiksklaar maken. Dat heb je eerder bij ICT al gedaan. Zie de Skills 1 t.e.m. 3 van de Raspberry Pi. Of kijk bij RaspberryPi.com/software
Nadat hij klaar staat moet je misschien nog het programma Scratch aan je RPi toevoegen.
Op de site van de Raspberry Foundation wordt hier uitgelegd hoe je dat doet.
Daarna begin je met het project 4-1 An LED game.
Bekijk het begin van de opdracht en controleer of je alle materialen hebt.
(3 x F-F jumper cable, weerstand en een LED)
Tot slot doe je het project nog een keer maar nu met een breadboard.
Je hebt extra nodig: een breadboard en de volgende jumper cables: 2 x M-F en 1 x M-M
Ga door met onderstaande opdrachten 4-2 tot en met 4-6.
Zie ook the MagPi Magazine: Learn with Sense HAT
Leerdoelen
Je kan de Grove Base Hat installeren
Je kan Grove sensoren uitlezen en aansturen vanuit Scratch
Je kan een flowchart/stroomschema maken
Werkwijze
Klik op de opdrachtknop en volg de instructies
Klik op de opdracht knop
Leerdoelen
Zie: wat ga je leren, bij de verschillende opdrachten hieronder
Werkwijze
Maak eerst de Kladblok website opdracht
Maak daarna achtereenvolgens Gids voor mijn land 1.0, 2.0 en 3.0
Open Kladblok (Notepad) op je PC
Kopier de tekst van rechts naar je kladblok
Sla dan op als .html bestand.
Dubbelklik en voilà!
bij w3Schools.com klik je bij Learn HTML Editors op de groene knop Try it Yourselve, en vervolgens op de knop Run. Bekijk wat er gebeurt als je de tekst verandert. Plak ook de tekst van hierboven in dat venster en klik op RUN.
De inleiding tot webontwikkeling: HTML, CSS en animaties op de site van Raspberry Pi bevat alles wat je moet kennen over het maken van een website. Dit 'project pad' bevat 6 kleinere projecten.
En heb je die af dan mag je met Meer web: HTML, CSS en Javascript! aan de slag.
Begin met het aanmaken van een Raspberry Pi account en gebruik je school e-mail adres. Daarna maak je de onderstaande 6 opdrachten.
Leerdoelen
Je kent de basisbegrippen variabelen, functies en lussen in Python
Werkwijze
Doorloop de 6 Python projecten
Verdieping: Meer Python: lijsten, woordenboeken en gegeven
Bekijk de tutorial Python for Beginners in het kanaal van Kevin Stratvert. Deze beginners tutorial is iets langer dan 60 minuten.
In de tutorial op 4:33 legt Kevin uit hoe je Python download via https://www.python.org.
In de tutorial op 11:59 legt Kevin uit hoe je Microsoft Visual Studio Code installeert.
Wat ga je leren:
Software installeren op je Raspberry Pi
Apache, PHP en MySQL installeren en configureren om een LAMP-webserver te maken
WordPress downloaden en uitvoeren als een lokale website op je Raspberry Pi
WordPress configureren en je website toegankelijk maken voor andere apparaten in je lokale netwerk
Voor dit project ga je in Scratch een eigen game maken.
Het is belangrijk voor een game dat er een duidelijk doel is. Bijvoorbeeld een manier om te winnen of verliezen of om punten te behalen.
De productie-eisen en de beoordeling van de game:
De game moet voldoen aan de volgende productie-eisen:
Zelfontworpen characters en objecten
Zelfontworpen levels (achtergronden)
Minimaal 2 levels en door level 1 uit te spelen kom je automatisch in level 2
Duidelijke en goed werkende besturing
Het doel van het spel is helder en haalbaar
Het is mogelijk om te winnen/verliezen en punten te behalen
Het is duidelijk zichtbaar voor de speler als je iets wint/verliest/game over gaat/of bij andere speciale momenten of acties in het spel
De puntentelling wordt automatisch bijgehouden
Het spel is gedeeld met de docent door middel van een link (in Teams)
Het spel heeft een naam
Bij de ‘opmerkingen en credits’ is een korte aankondiging van het spel geschreven
Bij de ‘opmerkingen en credits’ is het doel van het spel beschreven en hoe de besturing werkt
Bij de ‘opmerkingen en credits’ staat dat de naam van de maker(s)
Bij de beoordeling wordt naast de productie-eisen ook gekeken of:
Er is zorgvuldig gewerkt aan de opdrachten
Het werk is digitaal goed georganiseerd
Er is een serieuze en doordachte evaluatie gemaakt van het proces
Bij de beoordeling wordt naast de productie-eisen ook gekeken of:
Er is zorgvuldig gewerkt aan de opdrachten
Het werk is digitaal goed georganiseerd
Er is een serieuze en doordachte evaluatie gemaakt van het proces
1.1 Brainstormen 1.2 Onderzoek doen 1.3 Moodboard maken
2.1 Schetsen 2.2 Storyboard maken
3.1 Spelelementen maken en importeren 3.2 Interactief maken 3.3 Testen en delen
Password hack, kan jij achter het password komen? Test je skills van het vragen stellen (prompting) met Gandalf.
Als je gaat programmeren moet je ook Stromingsschema's kunnen maken.
Een prima online tool is diagrams.net maar beter nog is Microsoft Visio